Bottasella uran tärkein valinta edessä: panostaako all in Cadillaciin vai ottaako Alpinen paikan

Valtteri Bottas, joka toimii Mercedes‑tiimin varakuljettajana, kertoi avoimesti uransa mahdollisuuksista Grand Prix -kauden 2025 British GP:ssä, on jälleen tiukassa solmukohdassa. Hänen F1-listansa sisältää 10 F1‑voittoa, 20 paalupaikkaa ja viisi peräkkäistä valmistajien mestaruutta Mercedes‑kaudelta – meriittejä, jotka tekevät hänestä houkuttelevan ehdokkaan useisiin projekteihin.
Cadillac, joka liittyy F1-sarjaan uutena toimijana kaudelle 2026, etsii riveihinsä kokeneita kuljettajia, ja Bottas on päässyt keskustelujen piiriin. Jonka lisäksi hän on itseasiassa käynyt Alpine- että Cadillac-tiimien kanssa keskusteluja viime viikkojen aikana . Cadillacin sisäpiiristä paljastettiin „salaisia kokouksia“ Silverstonessa, jossa Bottaksen kanssa käytiin neuvotteluja mahdollisesta sopimuksesta .

Cadillac‑projekti

Cadillacin tavoitteena on rakentaa kilpailukykyinen talli, jossa yhdistyy Yhdysvaltain moottorispirit ja vahva tekninen lisäarvo, esimerkiksi ferrari‑voimalähteellä . BOT‑vaihdon tukena Cadillacin tallipäällikkö Graeme Lowdon ja GM:n edustajat painottavat kokemuksen merkitystä, sillä uusi tiimi haluaa välttää aloittelijavirheitä.
Bottas on ehdottomasti kiinnostunut projektista, ja twiittivideo Cadillacin auton vieressä tekee vaikutuksen fanikentässä. The‑Race‑lehden mukaan vääjäämättömältä vaikuttava sopimus voisi olla valmis jo elokuun siirtymäikkunaan mennessä, jos Cadillac valitsee Bottaksen.

Alpine‑vaihtoehto

Alpine saa ensi kaudella Mercedes‑voimalähteen, mikä voisi helpottaa Bottaksen siirtymistäkuskin rooliin tutussa teknisessä paketissa . Flavio Briatore on ilmaissut kiinnostuksensa tuoda kokeneempi kuljettaja Colapinton tilalle, mutta Bottas ei ole erityisen innoissaan lyhytaikaisesta vaihtoehdosta. Kerrotaan että Briatore olisi tarjonnyt yhden kauden sopimusta, kun taasen Bottasta kiinnostaisi Cadillacin pidempi aikainen sopimus.
Alpinen heikko 2025‑kausi, viimeinen sijaluku valmistajien pisteissä ja Colapinton suoritusongelmat luovat riskin Bottaksen uralle – ilman sitoutumista pidemmälle ajalle uskaltaa harva siirtyä . Bottas on itsekin maininnut, että Alpine‑vaihtoehto voisi kattaa vain puolikkaan kautta eikä välttämättä tarjoa vakautta uralle .

Kestävä sopimus

Cadillac saattaa tarjota Bottakselle pidemmän ja säännöllisemmän sitoutumisen kuin Alpine‑malli. Bottas hakee pitkää jatkosopimusta, eikä ole kiinnostunut väliaikaisista ratkaisuista . Lisäksi Cadillacin ammatillinen ympäristö, tukiverkosto ja taloudelliset resurssit alkavat muodostaa vakuuttavaa kokonaisuutta. Myös Cadillac on myöntänyt Bottaksen kanssa käydyt keskustelut.
Alpine taas saattaa tarjota vain ajanjakso‑ ja tulosvetoista hyväksyntää, koska tiimi on murroksessa. Colapinton tilalle tuominen olisi nostattava hätäratkaisu, mutta ilman selkeää tulevaisuutta kauden ulkopuolella vaihtoehto vaikuttaa altis. Bottas itse on sanonut olevansa valmis hyppäämään kelkkaan heti, mutta painottaa, että mikään ei ole varmaa ennen allekirjoitusta .

Bottaksella on kokemusta kolmen tiimin penkiltä (Mercedes, Alfa/Sauber, Alfa), lähes 250 startilla, kymmenellä voitolla ja viidellä valmistajien mestaruudella . Hän tuo mukanansa rauhoittavan analyysin ja ajokokemuksen—sellaisen voiman, joka voi ajaa Cadillacia kuvioiden kärkeen ensimmäisillä kilpailuviikoilla.
Alpine‑vaihdos taas kattaisi kokemuksen siirron tiimin sisälle, mutta ilman kaupallista panosta ja pitkäjänteisyyttä riski on suurempi – erityisesti tiimin suorituskyvyn ollessa heikko hän voisi jäädä rakentamaan jotain keskinkertaista.

Taloudellinen puoli

Cadillacilla arvioidaan olevan varaa maksaa „premium‑palkkiota“ saaden Bottaksen kokemus käyttöönsä . Taloudellisesti kattava sopimus luonnollisesti nostaisi Bottaksen asemaa ja antaa tiimille laskelmien mukaan vakautta projektin rakentamiseen.
Alpine ei voi kilpailla rahalla samalla tavalla, ja tilanteen parantaminen saattaisi riippua sponsoreista ja sisäisestä tiimirakenteen kehityksestä – Bottaksessa voisi olla myös potentiaali yhteistyöhön Mercedesin kautta, mutta se vaatisi pidemmän sopimuspohjan.

Tosiasia on myös, että Bottas ei pysty kilpailemaan joidenkin kuskivaihtoehtojen kanssa rahoituksesta – eli talleille on tarjolla kuskeja, jotka toisivat rahaa talliin.

Aikataulu

Cadillacilla toivotaan järjestävän ensimmäinen kuljettajasopimus jo ennen elokuun siirtymäikkunaa . Tämä kiire osoittaa, että pitkäjänteinen suunnittelu 2026‑kaudelle on ruohonjuuritasolla kuumeista.
Alpinen osalta vaihdokset voisivat tulla myöhemmin kesällä – jos Colapinton suoritukset eivät parane – mutta tällöin puolikkaan kauden myötä sopimus olisi epävarma. Bottas on itse määritellyt elokuun tauon tärkeäksi tähtäimeksi: silloin on päätettävä, jääkö F1‑radoille vai nouseeko uusi haaste muissa sarjoissa .

Bottaksen paine kasvaa – edessä seisoo uran merkittävin siirto. Cadillac tarjoaa uuden alustan, kaupallisen tuen ja pitkän sitoutumisen, kun taas Alpine on hätätilaratkaisu ilman selkeää tulevaisuutta – mutta onko kumpikaan sopimuspaperi edes esitelty Bottakselle????

<(div>
<(div>

Jätä kommentti