Euroviisut 2025: Itävallan JJ nappasi voiton – Suomen Erika Vikman ja Ruotsin KAJ toivat lavalle rohkeutta ja iloa

Euroviisut 2025 huipentuivat lauantai-iltana Sveitsin Baselissa järjestettyyn finaaliin, jossa nähtiin toinen toistaan näyttävämpiä esityksiä, suuria tunteita ja yllättäviäkin käänteitä. Illan voittajaksi selviytyi Itävallan JJ dramaattisella kappaleellaan Wasted Love, joka lumosi sekä ammattilaisraadit että yleisön. Suomen Erika Vikman ja Ruotsin suomenruotsalainen trio KAJ toivat lavalle aivan omanlaisensa sävyt – toinen rohkeutta ja voimaa, toinen iloa ja huumoria.


Itävallan JJ: suurieleinen tulkinta vei kirkkaimpaan voittoon

Itävallan edustaja Johannes ”JJ” Pietsch nousi illan tähdeksi huikealla oopperan ja popin yhdistävällä kappaleellaan Wasted Love. Lavashow oli minimalistinen mutta vaikuttava: JJ seisoi yksin lavalla mustassa puvussa, valokeilojen leikissä, ja hänen voimakas äänenkäyttönsä täytti areenan täydellisesti. Kappaleen teema, rakkauden menetys ja suru, kosketti monia.

JJ keräsi yhteensä 436 pistettä, voittaen sekä yleisö- että tuomaripisteissä. Hänestä tuli Itävallan kolmannen Euroviisuvoiton tuonut artisti, edeltäjiensä Udo Jürgensin (1966) ja Conchita Wurstin (2014) jatkoksi. JJ:n voittoa oli povattu jo viikkoja ennen finaalia, mutta kilpailun tiukkuus yllätti monet – Israelin ja Viron edustajat hengittivät vahvasti niskaan.


Erika Vikman edusti Suomea räväkästi ja itsevarmasti

Suomen Erika Vikman, joka tuli tunnetuksi rohkeista esiintymisistään jo kotimaan lavalla, ei pettänyt odotuksia Euroviisufinaalissakaan. Hänen kilpailukappaleensa Ich komme oli omintakeinen yhdistelmä elektropoppia, provokatiivista lyriikkaa ja visuaalisesti näyttävää koreografiaa.

Erikan lavashow oli neonvärien ja sähkön juhlaa: nahka- ja lateksiasut, tanssijoiden näyttävät liikkeet ja Erikan oma karisma loivat esityksestä illan puhutuimpia. Vaikka ammattilaisraadit suhtautuivat kappaleeseen varauksella, yleisöäänissä Erika menestyi selvästi paremmin. Lopputuloksena oli 11. sija ja 196 pistettä – selkeä parannus moneen edellisvuoteen verrattuna.

Erika itse kommentoi kisan jälkeen olevansa tyytyväinen sijoitukseensa ja erityisesti siihen, että sai edustaa Suomea omana itsenään, ilman kompromisseja.


Ruotsin KAJ toi saunan euroviisulavalle – ja sijoittui neljänneksi

Ruotsin edustaja oli tänä vuonna suomenruotsalainen KAJ, kolmihenkinen yhtye, joka on tullut tunnetuksi huumoristaan ja arkipäiväisistä aiheistaan. Kappale Bara bada bastu oli kunnianosoitus saunomiselle – ja juuri sen KAJ lavalle toi. Saunan lauteet, höyryä, pyyhkeitä ja löylynheittoa – kaikki sulautettuna tarttuvaan popmelodiaan ja pilke silmäkulmassa esitettyyn show’hun.

Esitys oli kilpailun kepeimpiä ja sai yleisön nauramaan ja viihtymään. Silti se ei ollut pelkkää hassuttelua – kappale oli taidokkaasti rakennettu ja trion harmoniat esimerkillisiä. Ruotsi sijoittui kilpailussa neljänneksi 321 pisteellä ja oli erityisesti yleisöäänestyksessä vahvoilla.

KAJ:n menestys muistuttaa, että Euroviisuissa omaperäisyys ja aitous voivat viedä pitkälle, myös ilman raskaita teemoja tai suuria balladeja.


Israel ja Viro aivan kärjen tuntumassa – Espanja pettyi jälleen

Toiseksi kilpailussa sijoittui Israelin Yuval Raphael koskettavalla balladillaan New Day Will Rise. Hänen lavashownsa oli pelkistetty, mutta tunteikas: valkoisessa puvussa laulanut Yuval sai yleisön hiljentymään ja lopulta puhkeamaan raikuviin aplodeihin.

Kolmannelle sijalle nousi puolestaan Viroa edustanut Tommy Cash. Hänen avantgardistinen esityksensä Espresso Macchiato oli kaikkea muuta kuin perinteinen: glitteriä, robottitanssijoita ja surrealistisia visuaaleja, jotka tekivät esityksestä kuin futuristisen taideperformanssin.

Kymmenen parhaan joukkoon mahtuivat lisäksi muun muassa Italia, Kreikka, Ranska, Albania, Ukraina ja Sveitsi. Isäntämaa Sveitsi jäi juuri kymmenikön ulkopuolelle, mutta sai lämpimän vastaanoton kotikatsomoista. Espanja puolestaan jäi jälleen sijoille 20–25, mikä on jatkumoa maan vaikeuksille viisumenestyksen saralla.


Basel järjestäjänä sai kiitosta – tekninen toteutus ja tunnelma kohdallaan

Basel, joka sai kunnian järjestää kilpailun viimevuotisen Sveitsin sijoituksen ansiosta, hoiti tehtävänsä moitteettomasti. Kisapaikkana toimi St. Jakobshalle, joka muuntautui vaikuttavaksi viisukeskukseksi. Tekniikka toimi saumattomasti, juontajat olivat karismaattisia ja show eteni aikataulussaan.

Faninäkökulmasta tapahtuma oli onnistunut: kaupunki oli valmistautunut hyvin, ja viisuvieraita hemmoteltiin niin fanialueilla, ravintoloissa kuin kisapaikallakin. Myös artistit kiittelivät tunnelmaa ja järjestelyjä.


Katse kohti vuotta 2026 – Euroviisujen tie vie nyt Itävaltaan

Kun JJ nosti voittopokaalin ilmaan, oli selvää, että seuraavan vuoden kisat järjestetään Itävallassa. Kolmas voitto tuo mukanaan suuret odotukset, ja wieniläiset fanit juhlivat kadulla jo heti tulosten selvittyä.

Euroviisut 2025 jäävät historiaan monien ikimuistoisten esitysten vuoksi – ja siitä, että mukana oli jälleen sekä tunnetta, huumoria että musiikillista monimuotoisuutta.

Yksi asia on varmaa: Euroviisut 2026 saavat kovan edeltäjän, mutta niiden odotus alkaa jo nyt.


<(div>
<(div>

Yksi kommentti artikkeliin ”Euroviisut 2025: Itävallan JJ nappasi voiton – Suomen Erika Vikman ja Ruotsin KAJ toivat lavalle rohkeutta ja iloa”

Vastaa