MTV:n uusi uutisankkuri on entinen BB-tähti – saa palautetta ulkonäöstään

Jonna Kumpula tunnetaan ehkä ensimmäisenä Big Brother -kilpailijana, mutta nykyään hän on MTV Uutisten näkyvä kasvo. Hän debytoi uutisankkurina vuoden 2022 kesällä MTV3:n Uutisaamussa. Aiemmin hän ehti työskennellä MTV:n uutistoimituksessa useilla eri osa‑alueilla, kuten netti-, video-, live‑ ja radiotoimituksissa sekä tuottajana ja juontajana. Hän on kotoisin Härmästä, mutta nykyään asuu Helsingissä ja kuvailee itseään Helsinkiläistynyksi alahärmäläiseksi. Instagram-tiliensä profiiliteksteissä hän mainitsee tekeviä asioita kuten musiikki ja tatuoinnit ja toimii päivittäin mm. Huomenta Suomi -ohjelmassa sekä MTV Uutiset -kanavalla .

KESÄLOMALTA KYMPPIUUTISIIN 📺

Tein eilen omalla urallani jotain historiallista, kun ankkuroin ensimmäisen kerran Seitsemän ja Kymmenen uutiset! ❤️🦉

Saan siis laittaa to do -listaan merkinnän kohtaan: Haluan edes kerran elämässäni päästä sanomaan televisiossa ”Tässä Kymmenen uutiset, hyvää iltaa!” ✅

Viimeiset 1,5 vuotta olen työkseni tuottanut ja suunnitellut Huomenta Suomen viikonloppuja – ankkuroimassa olen ollut ani harvoin. Siksikin tuntuu älyttömältä, että sain mahdollisuuden olla osa MTV Uutisten kruununjalokiveä, iltauutisia 💎✨

En ole mikään perinteinen uutisankkuri, enkä sellainen haluakaan olla. Uutiset tulee lukea maltillisesti liikaa tunteilematta, tietenkin. Minä en ole pääosassa, vaan uutiset. Haluan kuitenkin, että äänessäni on väriä, ripaus tunnetta ja silmäkulmassa on sitä kuuluisaa pilkettä ✨✨

Lämmin kiitos kollegalleni Eerikille ja muulle huikean ammattitaitoiselle tiimille, jonka kanssa on äärimmäisen ihanaa, helppoa ja kivaa tehdä töitä – nautin joka hetkestä!

Uutisankkurin ura

Jonna Kumpula on rakentanut uransa MTV:n uutisissa vähitellen erilaisten tehtävien kautta. Hän on ollut tuottaja ja toimittaja, joka on ennättänyt vetää netti‑, video‑, live‑ ja radio‑lähetyksiä ennen kuin sai paikan uutisankkurina.

Ankkurirooli Uutisaamussa tarjosi hänelle näkyvyyttä uutisankkurina – yleisön tunnisti tutun kasvon. Debyytti herätti median ja katsojien kiinnostuksen: Jonna sai palautetta ulkonäöstään, joten ilmiö nousi keskusteluun julkisuudessa.

Palautteen sävy

Palautteessa on ollut monenlaista: osa katsojista kommentoi ulkonäköä positiivisesti, osa taas kyseenalaisti sen sopivuuden uutisankkurin rooliin. Arvostelut liittyivät erityisesti tattoos‑kuvioihin ja värikkääseen tyyliin. Toiset puolestaan kokivat hänen ulkoasunsa tuovan uutta ilmettä suomalaiselle uutisankkulaaristille.

Tämä sai osan keskustelijoista pohtimaan, missä määrin ulkonäkö vaikuttaa luotettavuuden kokemukseen uutislähetyksissä. Onko moderni ja näyttävä tyyli ristiriidassa perinteisen uutiskuvan kanssa – vai päinvastoin, elävöittääkö se uutistarjontaa?

Uutistyyli ja mielenkiinto

Jonna Kumpulan tyyli ei rajoitu vain visuaaliseen ilmeeseen – hän tuo uutisiin mukaan modernin rytmin ja verkkopainotteisen kokemuksen. Hänen taustansa tuottajana ja videojournalistina näkyy siinä, kuinka hän osaa yhdistää teknistä osaamista journalistiseen työhön. MTV:n sivustot ja sosiaalinen media hyödyntävät hänen kuvaamaansa materiaalia ja otoksia myös videoissa ja nettiartikkeleissa. Tämä resonoi eritoten nuoremman yleisön kanssa, joka arvostaa nopeatempoista ja visuaalisesti kiinnostavaa uutisoinnin tyyliä.

Valinta Jonnasta uutisankkuriksi kuvastaa MTV:n halua uudistaa brändiään ja tavoittaa uudenlaista yleisöä. Verkkomedian kasvu ja monikanavainen läsnäolo vaativat journalistisia persoonia, jotka kommunikoivat yleisön kanssa sekä perinteisessä että digitaalisessa muodossa.

Jonna Kumpulan monipuolinen tausta – Big Brother -kokemuksesta journalistiseksi ammattilaiseksi – heijastaa tätä strategiaa. Hän on esimerkki mediapersoonasta, jonka tarina puhuttelee eri ikäisiä ja profiileja.

Yleisön reaktiot

Yleisön kommentit ovat jakautuneet ikävä kyllä siten, että osa nostaa esiin ulkonäön merkityksen, osa taas keskustelee siitä enemmän sisällön ja osaamisen kautta. On havaittu, että moderni visuaalinen tyyli herättää keskustelua luotettavuudesta – ja juuri siitä pitäisi mediayhtiön viesti olla avoin ja selkeä.

Vaikutus ulkonäköväittelyissä on myös se, että ne saattavat viedä huomiota journalistisesta sisällöstä. Mediataloiden kannattaisi viestiä vahvasti kompetenssin ja sisällön merkityksestä, ettei keskustelu leimaannu pelkästään pintaan.

Jonna Kumpulan rooli uuden sukupolven uutisankkurina MTV:llä tarjoaa esimerkiksi siitä, miten media voi uudistaa ilmettään ja tavoittaa laajemman yleisön. Hän on yhdistänyt subjektiivisen tyylin ja journalistisen ammattitaidon tavalla, joka herättää huomiota – niin positiivista kuin negatiivistakin.

<(div>
<(div>

Jätä kommentti