Poliisi tutki pikkuoravia ja KKV:lta pyyhkeitä Tertulle: Suomalaisen kasinon markkinoinnin ylilyönnit

Keskustelu on Suomen rahapelimarkkinoiden ympärillä kiihtynyt viime vuosina. Vaikka Veikkauksen monopoliaseman on ollut tarkoitus vähentää pelihaittoja ja toimia vastuullisuuden esikuvana, yhtiön markkinointikäytännöt ovat myös herättäneet kritiikkiä.

Pikkuoravien äänten käyttö mainoksessa herätti epäilyjä alaikäisiin vetoamisesta, ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitys toi esiin toistuvia vastuullisuusperiaatteiden laiminlyöntejä esimerkiksi “Terttu-mainoksissa”.

Tämä herättää kysymyksen: voiko yksinoikeusasema todella taata eettisen ja valvotun rahapelitoiminnan? Entä miten lisenssijärjestelmän tuoma kilpailuasetelma vaikuttaa asiaan?

Koska ulkomaisten kasinoiden vaikutus kasvaa vuosi vuodelta ja uusi lisenssimalli kolkuttelee ovella, Suomen rahapelijärjestelmä todella on merkittävän murroksen äärellä.

Ainoa suomalainen casino on toistaiseksi Veikkaus

Suomessa rahapelitoimintaa hallinnoi toistaiseksi yksinoikeudella Veikkaus, joka on maan ainoa laillinen kasino-operaattori.

Veikkauksen monopoliaseman tarkoituksena on pitkään ollut ehkäistä rahapelien haittoja ja varmistaa, että niiden tuotto käytetään yhteiskunnallisesti hyödyllisiin tarkoituksiin. Näillä tuotoilla onkin vuosien varrella rahoitettu monia tärkeitä kohtia kulttuurista urheiluun ja hyvinvointiin.

Monopoliasema ei täysin estä ulkomaisia nettikasinoita houkuttelemasta suomalaisia pelaajia, mikä on lisännyt painetta rahapelijärjestelmän uudistamiseen.

Vaikka ulkomaiset kasinot eivät ole saaneet toimia Suomesta käsin tai mainostaa palveluitaan suomalaisille kuluttajille, suomalaispelaajat ovat täysin laillisesti saaneet pelata niillä.

Moni ulkomailta käsin toimiva suomalainen pikakasino on pitkään haukanneet aimo annoksen Veikkauksen tuotoista. Tämän seurauksena Suomi onkin pian siirtymässä omaan lisenssimalliin, jolloin lisenssi- ja verotuloja saadaan myös kansainvälisiltä kasinoilta suunnattua Suomeen.

Muut kasinot eivät saa vielä mainostaa Suomessa

Suomen rahapelimarkkinat ovat tiukasti säänneltyjä, ja Veikkauksella on toistaiseksi yksinoikeus mainostaa rahapelejä maassa. Toisin sanoen, ulkomaisten yhtiöiden kasinot eivät saa mainostaa palveluitaan Manner-Suomessa.

Lainsäädäntö on pyrkinyt rajoittamaan rahapelien markkinointia, jotta pelaamisesta johtuvia haittoja voidaan ehkäistä ja Veikkauksen asema suojata.

Vuoden 2023 alussa voimaan astuivat jopa Poliisihallituksen valvomat maksuliikenne-estot, jotka estivät rahaliikenteen lainvastaisesti palveluitaan, kuten tervetulobonuksia mainostaville nettikasinoille.

Lisenssijärjestelmään siirtyminen tulee todennäköisesti muuttamaan tilannetta, jolloin ulkomaiset toimijat voisivat mainostaa laillisesti tietyin ehdoin.

Esimerkiksi alaikäisille palveluiden mainostaminen tulee taatusti jatkossakin olemaan laitonta, samoin kuin rahapelaamisen esittäminen sellaisessa valossa, että se näyttäytyy validina elinkeinona – voitot nimittäin perustuvat aina satunnaisuuteen.

Tämä vaatii kuitenkin huomattavia muutoksia lainsäädäntöön ja rahapelipolitiikkaan. Uuden järjestelmän yksityiskohdat ja mainontaan liittyvät säännöt ovat vielä käsittelyssä.

Poliisihallituksen mukaan pikkuoravien äänet vetosivat lapsiin

Vuonna 2017 Poliisihallitus nosti esiin kysymyksiä Veikkauksen radiomainonnasta, jossa vuoden 2016 joulun alla käytettiin tunnettujen Pikkuoravien ääniä joulunajan arpojen markkinoinnissa.

Suomen Kuvalehden mukaan kyseinen mainos herätti huomiota, sillä Pikkuoravat ovat olleet pitkään erityisesti lasten suosiossa. Tämä sai viranomaiset epäilemään, että mainos saattoi vedota myös alaikäisiin, mikä olisi arpajaislain vastaista.

Vaikka Veikkaus kiisti suunnanneensa mainosta lapsille, äänten valinta herätti keskustelua markkinoinnin eettisyydestä. Lain mukaan rahapelimainonta ei saa missään olosuhteissa houkutella alaikäisiä.

Tämä tapaus korostaa, kuinka tärkeää on arvioida mainosten sisältöä tarkasti, jotta ne eivät herätä epäselvyyksiä tai riko lainsäädäntöä. Erityisesti Veikkaukselle on monopoliasemansa vuoksi ollut tärkeää toimia esimerkillisesti vastuullisessa rahapelimainonnassa. Sen toiminta on valtion valvonnan alla.

KKV:n mukaan Veikkaus ei noudata omia vastuullisuusperiaatteitaan

Veikkaus on usein painottanut vastuullisuutta, mutta Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan yhtiön käytännön toiminta kertoo toista.

Mainonta on usein korostanut pelaamisen houkuttelevuutta sen sijaan, että se keskittyisi pelihaittojen ehkäisemiseen, ja tästä on muodostunut Veikkaukselle mainehaitta.

Yle nosti jutussaan esiin mainoskampanjoita, jotka ovat KKV:n mukaan olleet erityisen ongelmallisia:

  • ”Maailma on pelikenttä” (2018): Kampanja täytti Rautatientorin digitaaliset näytöt ja markkinoi KKV:n mukaan vedonlyöntiä (mainoksilta oli kaikenikäisten vaikea välttyä)
  • ”Keno kuuluu päivärutiineihin” (2019): Pelaaminen rinnastettiin arkipäiväiseen kahvinjuontiin, mikä arkipäiväisti rahapelaamista (tämäkin on kiellettyä)
  • ”Terttu Obersekki” (2019): Radiomainoksessa fiktiivinen terapeutti kannusti pelaajia rahapelaamiseen hyväksyvällä asenteella (tsot-tsot)

KKV:n mukaan markkinointikäytännöt ovat ristiriidassa EU:n linjauksen kanssa, joka kieltää monopoliasemassa olevaa yhtiötä yllyttämästä pelaamiseen.

Veikkaus on vuonna 2019 luvannut parantaa vastuullisuuttaan, mutta KKV peräänkuuluttaa myös selkeämpää lainsäädäntöä ja tiukempia sanktioita sääntörikkomuksista.

Yhteenveto

Veikkauksen markkinointikäytännöt ja niiden aiheuttamat kohut tuovat esiin syvemmän ristiriidan monopolin ja vastuullisuuden välillä. Yhtiö on useampaan otteeseen saanut kritiikkiä siitä, että sen mainonta houkuttelee pelaamiseen sen sijaan, että keskittyisi pelihaittojen vähentämiseen.

Veikkaus on pitkään toiminut taloudellisesti vahvalla pohjalla ja sen merkitys yhteiskunnan rahoittajana on ollut kiistaton. Pyyhkeistä huolimatta Veikkauksella menee hyvin, ja se näkyy Veikkauksen hallituksen palkkioissa, jotka viestivät vahvasta asemasta suomalaisessa rahapelijärjestelmässä.

Tulevaisuuden haasteena on kuitenkin löytää tasapaino vastuullisuuden, markkinoinnin ja kilpailun välillä lisenssijärjestelmän lähestyessä. Ulkomaiset nettikasinot ovat jo vuosia vieneet suuren osan Veikkauksen tuotoista. Nähtäväksi siis jää, miten Veikkaus pärjää kilpailuissa pitäen kiinni vastuullisuusperiaatteistaan.

Edullisesti matkalle - lentäen

Vastaa