Pin-up-malli ja tatuointitaiteilija Sini Ariell ei ole tunnettu kainosta esiintymisestään – hän uskaltaa sanoa mielipiteensä silloinkin, kun tietää niiden herättävän kohu. Tuoreessa tapauksessa Australiassa asuva Ariell joutui hämmentävään tilanteeseen pankissa, kun hän yritti nostaa 10 000 dollaria käteisenä ostosta varten. Pankkivirkailijan utelut rahojen käyttötarkoituksesta saivat suorasanaisen Ariellin turhautumaan, ja lopulta hän päätyi antamaan kysymykseen erittäin yllättävän selityksen – rahat menisivät ”valkaisutoimenpiteeseen”. Erikoinen vastaus mykisti virkailijan, ja tapaus on sittemmin poikinut vilkasta keskustelua Ariellin some-seuraajien keskuudessa.
Pankkikäynti johti kiusalliseen kuulusteluun
Sini Ariell kertoi Instagramissa hämmästyneensä pankkikäyntinsä käänteistä viime viikolla. New South Walesin osavaltiossa Australiassa asuva Ariell oli aikomuksena nostaa pankista kerralla noin kymppitonnin ($10 000) käteistä ostaakseen itselleen asuntovaunun. Tavallinen rahannosto kuitenkin mutkistui yllättäen, kun pankkivirkailija ryhtyi kyselemään, mihin tarkoitukseen suuri käteis summa oli menossa. Ariell kavahti vaatimusta, sillä hänen mielestään omaan tililtä nostettuun, verojen jälkeen jääneeseen rahaan ei pitäisi tarvita selitystä ulkopuolisille. “Raha on minun… se, mihin omat työlläni ansaitsemat rahani käytän, on täysin minun oma asiani”, Ariell kertoo reagoineensa virkailijan uteluihin.
Pankin työntekijä ei kuitenkaan tyytynyt tähän vastaukseen. Ariellin mukaan virkailija perusteli kyselyään lainsäädännöllä: pankilla on velvollisuus tiedustella suurten käteisnostojen käyttötarkoitusta esimerkiksi rahanpesun estämiseksi. Tämä sai Ariellin ärsyyntymään entisestään. Lopulta turhautunut asiakkaan pinna paloi, ja hän täräytti virkailijalle suorasukaisen selityksen: “Rahat käytän peräsuoleni puhdistukseen.”. Karkeasanaisen vastauksen jälkeen pankkivirkailija vaikeni ja laski katseensa papereihin. Ariell kertoo virkailijan merkinneen selitykseksi “lääkärikuluihin” – toisin sanoen terveydenhoidollisiin menoihin – yrittäen näin käsitellä tilannetta asiallisesti. Ariell itse ei kuitenkaan katunut räävitöntä vastaustaan, vaan totesi lopuksi virkailijalle tylysti: “Laita mitä haluat. Minä en kerro omista tekemisistäni yhtikäs mitään pankkivirkailijoille. Minun rahat on minun rahojani.”.
Tapaus herätti vilkasta keskustelua verkossa
Ariellin julkaisu keräsi sosiaalisessa mediassa runsaasti kommentteja ja tukea samankaltaisissa tilanteissa turhautuneilta ihmisiltä. Moni seuraaja kertoi kokeneensa vastaavaa pankkiasioidensa yhteydessä. Pankkien kyselyt suurista nostoista koetaan useiden kommentoijien mielestä tarpeettomina ja jopa yksityisyydensuojaa loukkaavina. “Ei kuulu kenellekään, mihin [rahat] käytetään tai mistä ne ovat tulleet,” eräs kommentoija tiivisti monien ajatukset. Yksityisyyden suojaa korostavien mielestä omista ansioistaan kertyneiden varojen käyttö ei kuulu pankille sen jälkeen, kun verot on maksettu.
Toisaalta osa keskustelijoista muistutti, ettei tilanteessa pohjimmiltaan ollut kyse virkailijan uteliaisuudesta, vaan lakisääteisestä velvoitteesta. Rahanpesun estämiseen liittyvä lainsäädäntö edellyttää pankkeja pyytämään selitys poikkeuksellisen suurille käteisnostoille, ja virkailijat noudattavat heille annettuja ohjeita. Eräs pankissa työskentelevä kommentoija toikin esiin oman näkökulmansa: asiakkaiden mielestä “hauskat” heitot voivat tuntua pankkityöntekijästä kiusallisilta, kun tämä yrittää vain hoitaa lakisääteiset velvollisuutensa. Tapauksen ympärille kehkeytynyt keskustelu verkossa heijasteleekin laajempaa jännitettä yksityisyydensuojan ja viranomaisvaatimusten välillä – monien ymmärtäessä Ariellin turhautumisen, mutta toisten puoltaessa pankin toimia sääntöjen edellyttämänä pakkona.