Suomen musiikkikenttä elää jälleen kulta-aikaa, ja sen kirkkaimmat tähdet ovat nuoria, lahjakkaita naisia. Pop-musiikin ykkössijoilla nähdään nimiä, jotka eivät ainoastaan laula ja esiinny, vaan myös kirjoittavat, tuottavat ja koreografioivat oman menestystarinansa. Nousu genren kärkeen vaatii nykypäivänä paljon enemmän kuin pelkän hyvän äänen; se vaatii kokonaisvaltaista artistibrändiä, some-läsnäoloa ja tinkimätöntä työmoraalia. Artistiuden moninaisuus näkyy siinä, miten eri tavoin nuoret tekijät lähestyvät julkisuutta, uraansa ja itseään luovaa prosessia. Tämä artikkeli sukeltaa siihen, mitä menestys todella vaatii, ja miten eräät Suomen kiinnostavimmista naisartisteista ovat vastanneet tähän haasteeseen.
Aivan samalla tavalla kuin suomalainen musiikkikenttä elää uutta nousuaan, myös mobiilipelaaminen on entistä useamman suomalaisen aikuisen ajanvietettä. Pelaamisesta iso osa on satunnaista mobiilipelien rämpyttelyä, mutta jopa yli 70 % suomalaisista aikuisista pelaa myös rahapelejä, joista kertoo myös Nettikasinot1 sivusto omalla selkeällä tavallaan – listauksena pelipaikoista ja näiden tarjouksista.
Tulokkaiden voimannäytöt: Minttu ja Ellimei valloittavat soittolistat
Musiikkibisneksen koneisto etsii jatkuvasti uusia ääniä, ja levy-yhtiö Universal Music Groupin tuore kiinnitys, räjähtävällä vauhdilla fanikuntaansa kasvattava Minttu, on epäilemättä yksi tämän hetken kuumimmista tulokkaista. Minttu teki vaikuttavan debyytin Paperihaavoja-singlellään, joka kivunne radiolistojen kärkisijoille heti kättelyssä. Artistin ensiesiintyminen Universal Musicin Showcasessa oli poikkeuksellinen spektaakkeli, joka yhdisti suuret vokaalit näyttävään tanssikoreografiaan. Hänen toinen singlensä Mokaamisen maailmanmestari ja myöhemmin julkaistu Tyttöystävä ovat osoituksia kyvystä luoda samaistuttavaa, kepeää ja tarttuvaa pop-musiikkia. Artistin kyky yhdistää tanssi ja laulu tuo suomalaiseen pop-kenttään kansainvälistä twistiä, joka erottaa hänet massasta.
Samanaikaisesti toisaalla nouseva laulaja-lauluntekijä Ellimei on sinetöinyt paikkansa pop-taivaalla debyyttialbumillaan. Kauan odotettu albumi, osuvasti nimetty Pieni ikuisuus, julkaistiin lokakuun 2025 lopussa Warner Music Finlandin kautta, nousten heti Spotifyn kärkipaikoille. Ellimei on tehnyt määrätietoista työtä, sillä kokonaisuus tiivistää kahden vuoden artistimatkan. Albumi on rehellinen katsaus rakkauteen, kasvuun ja elämänvaiheisiin – ”parasta ja vaikeinta, ihania ja ihan kamalia,” kuten artisti itse on kuvaillut. Hänen suurin menestyksensä on ollut Miten ihmiset löytää toisiaan (feat. Överi) -kappale, joka on striimannut platinaa, ja kultaa striimannut TikTok-ilmiö Mitä kuuluu? Nämä esimerkit todistavat, kuinka nuori artisti voi yhdistää perinteisen lauluntekijätaidon uuden ajan sosiaalisen median trendeihin saavuttaakseen huomattavaa menestystä. Ellimein vahva osallistuminen levyn tuotantoon, yhdessä Wikke Wiklundin kanssa, alleviivaa nousevan sukupolven halua hallita omaa taiteellista näkemystään alusta loppuun.
Kohtaamiset ja tuottajien merkitys: Evelinan tyylinmuutos Victor Nordiksen kanssa
Suomalaisen musiikkikentän dynamiikkaa ohjaa usein onnistunut yhteistyö. Vakiintuneet tähdet hakevat uusia kulmia uraansa työskentelemällä nousevien, genrejä sekoittavien tuottajien kanssa. Tässä yhteydessä on syytä nostaa esiin laulaja Evelina ja tuottaja Victor Nordis. Victor Nordis on profiloitunut erityisesti suomiräpin ja urban-musiikin puolella, tunnettu muun muassa Sexmanen ja JVG:n tuottajana, ja häntä on osuvasti tituleerattu jopa ”Suomen Fred Againiksi” – vertaus, joka puhuu hänen kokeellisen ja elektronisen popin genrejä yhdistelevän soolomateriaalinsa puolesta.
Evelina, joka on jo pitkään ollut yksi maamme eturivin artisteista, edustaa sitä ammattitaitoista polvea, joka ymmärtää uusiutumisen tärkeyden. Vaikka tarkat tiedot Nordiksen ja Evelinan viimeisimmän yhteistyön luonteesta ovat vielä tiukasti kiedottuja singlejulkaisujen salaisuuksiin, on selvää, että tällaiset kohtaamiset eivät ole sattumaa. Kun Evelinan kaltainen, tunteisiin vetoavan popin kuningatar lyö hynttyyt yhteen Nordiksen kaltaisen rajoja rikkovan tuottajan kanssa, on lopputuloksena usein odottamaton ja virkistävä musiikillinen cocktail. Tämä yhteistyö kuvaa osuvasti nykypäivän skeneä: menestys syntyy parhaiten, kun eri genret ja kokemustasot kohtaavat studion ovella luoden jotain täysin uutta ja ennakoimatonta.
Julkisuuden kaksiteräinen miekka: BEHM ja yksityisyyden puolesta puhuminen
Menestys tuo mukanaan huomion, ja monelle artistille julkisuus on paitsi keino levittää taidettaan, myös henkilökohtainen haaste. Harva on puhunut tästä ristiriidasta niin avoimesti kuin laulaja-lauluntekijä BEHM. Hän nousi suuren yleisön tietoisuuteen debyyttialbumillaan Draaman kaari viehättää, mutta on jo uransa alkumetreiltä painottanut olevansa ensisijaisesti tekijä, ei julkkis.
BEHMin taiteellinen visio on kirkas, mutta hän on johdonmukaisesti ottanut etäisyyttä julkisuuden vaatimaan rooliin. Hän on ilmaissut pelkonsa yksityisyyden menettämisestä ja kieltäytyy kategorisesti tuomasta esille omaa elämäänsä – olipa kyse perheestä, parisuhteesta tai jopa ruokavaliosta. Hän tekee tiukkaa rajaa taiteensa ja yksityisen minänsä välillä, pitäen nämä asiat toisistaan riippumattomina. Tämä tiukka linja on toisaalta luonut hänestä vakavan ja salaperäisen kuvan julkisuudessa, mikä on ristiriidassa hänen omien sanojensa mukaan eloisan ja luonnonlapsimaisen persoonansa kanssa. BEHMin esimerkki alleviivaa, kuinka nykyajan artisti joutuu jatkuvasti neuvottelemaan julkisen ja yksityisen elämänsä välillä, ja kuinka jopa kieltäytyminen julkkiskulttuurista voi olla itsessään voimakas artistinen lausunto. Hänen tapansa toimia on vastalause sille vaatimukselle, että menestyäkseen pitäisi antaa kaikkensa, myös oma henkilökohtainen elämänsä, yleisön arvioitavaksi.
Menestyksen oikopolut: VIIVI, UMK ja Vain Elämää-formaattien teho
Televisioformaatit ovat edelleen Suomessa merkittävä alusta, joka pystyy nostamaan artistin uran uudelle tasolle muutamassa viikossa. Pop-laulaja VIIVI on erinomainen esimerkki artistista, joka on hyödyntänyt näitä alustoja strategisesti ja tehokkaasti. Savosta kotoisin oleva, jo 13-vuotiaana The Voice Kids -kisassa mukana ollut artisti nousi soittolistoille Lääke-singlellään vuonna 2020 ja voitti sittemmin Emma-gaalassa Vuoden tulokas -palkinnon. Hän oli jo pitkään ollut yksi Suomen kuunnelluimmista nuorista artisteista.
Kuitenkin hänen osallistumisensa sekä vuoden 2025 Uuden Musiikin Kilpailuun (UMK) kappaleellaan Aina, jossa hän sijoittui kolmanneksi, että saman syksyn Vain Elämää -ohjelmaan, nostivat hänen uransa ennennäkemättömään lentoon. UMK antoi hänelle mahdollisuuden esitellä kappaleensa miljoonayleisölle ja osoittaa live-esiintymiskykynsä kilpailutilanteessa, mikä vahvisti hänen artistikuvaansa. Vain Elämää puolestaan paljasti hänet uudella, henkilökohtaisemmalla tavalla, ja mahdollisti muiden artistien kappaleiden tulkinnan, joka usein poikii uusia hittejä. Nämä esiintymiset ovat luoneet hänelle niin vankan fanipohjan, että hän ilmoitti pian Vain Elämää -kauden jälkeen lähtevänsä uransa ensimmäiselle konserttisalikiertueelle keväällä 2026. Konserttisalit ovat monille artisteille uran kulminaatiopiste, joka todistaa yleisön kyvyn ostaa lippuja nähdäkseen artistin laajemmissa, intiimimmissä puitteissa. Viivi todisti, että television suuret estradit ovat edelleen voittamaton väylä pitkäkestoisen menestyksen rakentamiseen.
Huipulla tarvitaan hengähdystauko: Anna Abreun aikalisä
Kun nuoret artistit vasta etsivät polkuaan parrasvaloihin, osa kokeneista tähdistä tekee tilaa itselleen. Anna Abreu, joka nousi koko kansan tietoisuuteen Idols-kilpailun myötä vuonna 2007 ja on siitä lähtien ollut yksi Suomen pop-kentän valovoimaisimmista ja menestyksekkäimmistä nimistä, on päättänyt pitää vuosien mittaisen tauon.
Lähes 20 vuotta kestäneen uran jälkeen artisti ilmoitti Instagram-julkaisussa marraskuussa 2024 aikovansa aloittaa tauon vuonna 2026. Päätös ei ole hätiköity, vaan se on osa tarkkaan suunniteltua ajanjaksoa, johon kuuluu vielä uran kahdeksas ja omien sanojensa mukaan paras albumi sekä näyttävä 11 keikan klubikiertue keväällä 2025. Abreu on kertonut antavansa työlleen ”kaiken tai ei mitään” ja koki, että nyt on aika antaa tilaa jollekin muulle. Tämä osoittaa, että menestys vaatii artistilta valtavan panostuksen, ja pitkän linjan ura on mahdollista vain, jos jaksaa uudistua ja myös uskaltaa ottaa aikaa itselleen. Abreun aikalisä on osoitus paitsi hänen ammattimaisuudestaan, myös siitä, kuinka intensiivistä nykypäivän pop-tähteys on.
Menestyksen hinta ja kehittymisen polku: Mirella tasapainottelee rajojen kanssa
Suomen pop-taivaalle lyhyessä ajassa singahtanut Mirella (oik. Mirella Roininen) on ilmiö, jonka uraan liittyy paitsi ennätyksiä rikkova menestys, myös avoin pohdinta artistielämän kuormittavuudesta. Vain 20-vuotias laulaja-lauluntekijä teki levytyssopimuksen Universal Musicin kanssa kesällä 2022 TikTok-löydön jälkeen, ja hänen debyyttialbuminsa Kunpa oisin kertonut (2024) striimasi historiallisen määrän, ylittäen nelinkertaisen platinarajan jo ennen virallista julkaisuaan. Tällaista vauhtia on vaikea pitää yllä ilman, että joutuu tunnistamaan omat rajansa.
Nuoren artistin elämä on muuttunut hetkessä, ja julkisuus on tuonut mukanaan myös haasteita. Mirella on itse kertonut, mikä julkisuudessa on vaikeinta: nopea nousu huipulle tarkoittaa jatkuvaa esillä oloa ja valtavaa painetta. Kesällä 2025 tämä paine tuli näkyväksi, kun hän joutui keskeyttämään keikkansa Hämeenlinnan Wanaja-festivaaleilla ja ilmoitti myöhemmin peruvansa tulevia esiintymisiään. Vaikka tällaiset hetket ovat julkisuudessa ikäviä, ne viestivät tärkeää asiaa: myös menestyksen huipulla on lupa, ja jopa välttämätöntä, pitää itsestään huolta ja tunnistaa henkilökohtaiset rajat.
Mirella on kuitenkin osoittanut valtavaa sisäistä vahvuutta palatessaan tauolta. Hän on lähtenyt luomaan uutta aluevaltausta, ilmoittaen esimerkiksi joulukonsertistaan Mirellas Jul joulukuussa 2025. Tämä siirto perinteisempään konserttiformaattiin viittaa kypsymiseen ja haluun kokeilla uudenlaisia taiteellisia ilmaisumuotoja.
Samanaikaisesti artistin taiteellinen kehitys on ollut jatkuvaa. Musiikkialan realiteetit ovat olleet hänelle tuttuja jo pienestä pitäen, sillä hän on kasvanut muusikkoperheessä. Mirella on kertonut kehittyneensä merkittävästi kirjoittajana ja säveltäjänä, ja pitkään harrastettu tanssi (jota hän aloitti kaksivuotiaana ja lopetti keskittyäkseen lauluun 16-vuotiaana) näkyy hänen live-esiintymisissään voimaannuttavana ja vuorovaikutteisena energiana.
Hän on myös rohkea tyylin muuttaja, joka ei pelkää erottua massasta. Kesällä 2025 hän esitteli somessa rohkean kasarityylistä inspiroituneen tyylimuutoksen, joka on vain yksi osoitus hänen persoonallisesta asenteestaan ja halustaan hallita omaa imagoaan.
Mirellan tarina on paitsi menestyskertomus, myös muistutus siitä, että nopea kuuluisuus vaatii nuorelta tekijältä kykyä asettaa rajat ja jatkuvaa itsensä kehittämistä. Vaikka taukoja tarvitaan, ne ovat usein vain askelia eteenpäin uralla, joka vaatii artistiltaan kaiken.
Tie menestykseen: Tunnustus, teho ja tekijyys
Nuorten naisartistien nousu Suomen musiikkikentän kärkeen ei ole sattumaa, vaan tulosta monien tekijöiden onnistuneesta yhdistelmästä. Menestystarinat eivät ole enää vain ison levy-yhtiön tai radioiden harteilla, vaan ne rakentuvat yhä useammin artistin omasta kokonaisvaltaisesta otteesta ja kyvystä luoda sekä suuria hittejä että merkityksellisiä tarinoita.
Se, mitä kärkisijoille nouseminen nykyään vaatii, voidaan tiivistää muutamaan ydintekijään. Artisteilla on oltava selkeä visio, heidän on oltava taitavia tarinankertojia, ja heidän on navigoitava äärimmäisen tehokkaasti median, sosiaalisen median ja live-esiintymisten kolmiossa. Menestyksen kulmakiviä ovat:
- Taiteellinen itsenäisyys: Artistit, kuten Ellimei ja BEHM, ovat vahvasti mukana biisinteko- ja tuotantoprosesseissa, mikä antaa heille täyden hallinnan taiteeseensa.
- Visuaalinen ja performatiivinen lahjakkuus: Esimerkiksi Mintun panostus tanssiin ja koreografiaan nostaa esitykset uudelle tasolle, mikä on elintärkeää festivaali- ja show-kulttuurissa.
- Mediastrateginen osaaminen: VIIVIn tapa hyödyntää UMK ja Vain Elämää todistaa, että perinteiset ja uudet formaatit ovat edelleen lyömättömiä uran vauhdittajia.
- Aitous ja rehellisyys: Ellimein tapa käsitellä elämänvaiheita ja BEHM:n avoin puhe yksityisyyden vaalimisesta luovat vahvan, uskottavan siteen fanikuntaan.
Suomalaisen popin tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta ja vahvasti naisvaltaiselta. Nämä artistit eivät ainoastaan tee musiikkia, vaan he luovat uusia standardeja sille, mitä on olla menestyvä pop-tähti 2020-luvulla. Heidän esimerkkinsä todistaa, että tekijyys, aitous ja tinkimätön työ ovat avaimet suomalaisten sydämiin.