Siinä missä digijuorut tuo luettavaksi huhuja ja uutisia pääosin suomalaisista tunnetuista henkilöistä, on viihde paljon muutakin. Viihde on ajanvietettä, naurua, jännitystä, pelaamista ja välillä myös oppimista. On sitten kyse vaikka nettikasinot.tv tyyppisen informaatiosivun sisältämistä nettikasinoista tai suomiesports.fi sivuston e-urheilupelin uutisista, suomalaisten viihdemaailma on laaja, ja laajenee yhä. Rahapelit kuten nettikasinot ja niiden pelit ovat vain yksi osa suomalaisten monipuolisesta viihdevalikoimasta, mikä on tarjolla täysin myös mobiiliin pelattavaksi ja aikaa kulutettavaksi.
Suomalaiset tykkäävät surffata. Se on eurooppalaisesti verrattu ja mitattu, suomalaiset ovat itseasiassa datakäytössä ykkösiä. Me käytämme suoratoistoa, pelaamme pelejä ja striimaamme omaa elämäämme, luomme digitaaliseen maailmaan kopion arjestamme, muistoja tuleville vuosille. Tähän kaikkeen liittyy myös ne huhut ja juorut, ja niiden lukeminen: me tykkäämme lukea mitä tunnettujen ihmisten elämään kuuluu, tai spekuloida sillä, mitä heidän elämäänsä voisi kuulua. Se on täysin inhimillistä, ja ihmiset ovat tehneet niin alusta alkaen. Nykyään tavat vain ovat erilaiset, ja suomalaisilla mobiilit.
Suomalaiset ja tekniikka
Nokia sai suomalaiset uskomaan itseensä ja tekniikkaan. Samalla suomalaiset oppivat, että kohtuullisella hinnalla voi saada hyviä tuotteita, ja se näkyy myös suomalaisten älypuhelinten ostoksissa, missä kohtuuhintaiset ja edulliset puhelimet kuten OnePlus Nord CE 4 ja Samsung Galaxyn eri versiot kuten A56, A25 ja A16 ovat myyntitilastojen kärkipuhelimia. Toisaalta myös huippumallit kuten Apple iPhone 16 eri versioineen on löytänyt suomalaiset käyttäjät.
Suomalaisille älypuhelimen ostajille tärkeätä on hinta-laatusuhde ja puhutaankin, että suomalaiset ovat hintatietoisia – mikä näkyy myös suurena ostostulvana kansainvälisistä verkkokaupoista. Kysymys kuuluukin, onko suomalainen ostaja oikeasti hintatietoinen, vai nykyään jopa massana enemmänkin halpatietoinen? Miksi televisiosta muuten tulisi kahden naisen hostaama halpa vs halpa ohjelma?
Ja miksi Suomessa muuten keskustat hiljenisivät ja kauppa keskittyisi onlinetoimintojensa kehittämiseen ja lähettitoimintaan, miksi muuten rautakauppiaankin ruuveja ja muttereita olisi jo saatavilla Woltin kautta!
Halpa vs halpa
Fanni Parma ja Petra Tuominen on se kaksikko, joka on tullut suomalaisille television ja suoratoiston seuraajille tutuksi jo vuosien ajalta. Ensin tämä kaksikko teki maisteluohjelmaa nimellä halpa vastaan kallis, mutta nyt se on muuttunut halpa vs halpa nimiseksi. Tämän lisäksi naiset ovat saaneet myös oman matkailuohjelma, missä he kiersivät ympäri Suomea tutustuen suomalaisiin paikallisiin makuihin. Ohjelmaa on saanut nyt seurata viitisen vuotta ja sen aikana ohjelman sisältökin on kehittynyt ja matkalle on mahtunut kaikenlaista lihoista viineihin, juustoista suklaaseen.
Kuvastaako tämä ohjelma nykysuomalaisten tapaa hakea nopein, helpoin ja halvin ennen sitä kestävää ja kenties jotain ylläpitoakin vaativaa? Ainakin jos ostosmääriä katselee tilastoista, niin suomalaiset ovat lähteneet pikamuotiin aivan kuin muutkin, ja jossain mielessä jopa enemmän kuin monet muut Euroopan maat. Samanaikaisesti puhumme kuitenkin paljon vastuullisesta kuluttamisesta, kierrätyksestä ja nämä asiat taasen eivät nouse niin näkyville tilastoissa ja todellisuudessa.
Halpa vs halpa on ohjelmana hyvä esimerkki siitä, ettei kaikkien menestyneiden ja katsotuiden ohjelmien tuotantobudjetti pidä olla suuri – Fanni ja Petra ovat hoitaneet tämän tv-sarjan omalla tyylillään ja omalla tavallaan, ja siksi sarja on yhä kehittymässä ja nähtävillä suomalaisille katsojille – tai kuka tahansahan voi sarjaa katsoa suoratoiston kautta ympäri maailmaa.
Suomalaiset ja älypuhelimet
Nokia valloitti suomalaisten arjen. Arki on yhä älypuhelinten käsissä, entistä enemmän. Ei tarvitse kuin lähteä ulos ja näkee älypuhelimen niin autokuskin korvalla, polkupyöräilijälle, lounaalla joka toisen korvalla ja katua ylittäväkin on enemmän kiinnostunut puhelustaan kuin omasta turvallisuudestaan – sellaista on suomalainen mobiiliarki. Ei siis ihme, että yli 70 % suomalaisista pelaa mobiilisti myös pelejä, niitä rahapelejä kuukausittain – yhtä paljon suomalaiset pelaavat myös muita digipelejä. Mutta rahapeleissä suomalaisten mobiilipelaaminen on aivan omassa luokassaan ja verrattaessa eteläeurooppalaisiin, me suomalaiset pelaamme jopa 5x aktiivisemmin mobiilista!
Suomalaiset ovat saaneet jo vuosia nauttia suomalaisten teleoperaattoreiden mahtavista tarjouspaketeista niin rajattomien datamäärien kuin yhteyksien ja palveluiden osalta, eikä tuohon ole näkyvillä muutoksia tulevaisuudessakaan, vaikka valokuituyhteydet saavuttavat viikoittain entistä enemmän suomalaisia koteja, ja tuovat lisää onlinetekemisen mahdollisuuksia koteihin – ilman sitä mobiililaitetta…. mm. etätyö ja pilvipelaaminen tulevat kasvamaan määrissä entisestään.
Viihteen markkinointi
Viihteen markkinoinninkin keinot ovat monipuoliset. Toisaalla ovat sosiaalisen median vaikuttajat, striimaajat, televisio-ohjelmat ja erilaiset printtijulkaisutkin. Digijuorujen tyylinen sivusto tuo omalla tavallaan esille näitä viihde ohjelmien henkilöitä, joista monet omalla toiminnallaan ja sanomisillaan saavat ihmiset erilaisten viihteen äärelle niin arkena kuin viikonloppuisinkin. On sitten kyse siitä nettikasinon bonustarjouksesta, tai hiustenpidennysten tarjouksesta, jokainen sosiaalisen median vaikuttaja tekee työtään valitsemiensa kumppaneiden ja näiden tuotteiden kanssa.
Kasinomarkkinoilla tämä Suomessa tulee reilun vuoden päästä tarkoittamaan isoja muutoksia. Aivan näillä hetkellä Suomen eduskunta antaa ulos uuden rahapelilain, joka tulee mahdollistamaan rahapelaamisen uuden renessanssin Suomessa. Suomeen on nimittäin tulossa aivan omat kasinolisenssit, ja sitä kautta katukuvaan, mainoksiin ja urheilutapahtumiin tulevat esille myös erilaisten kasinobrändien logot – vaikka aivan kaikki rajatekijät eivät ole vielä tiedossa, on varmaa, että vuosi 2027 tulee olemaan melkoisen hektinen Suomessa pelaajien markkinoinnissa.
Viihteestä puheenollen, oletko huomannut, että NBA-koripallo siirtyy tälle tulevalle kaudella Suomessa HBO:n palveluihin? Valtaosassa kauden otteluista on tarjolla suomenkielinen selostus. Osa otteluista esitetään myös vapaasti katsottavilla TV5- ja Kutonen-kanavilla. Pääselostajaksi tulee Kristian Palotie, jolla on sitten omat asiantuntijavieraansa kauden aikana.